top of page

דלקים מאובנים הם נחלת העבר

אנחנו צורכים את החשמל מדלקים מאובנים על חשבון הדור הבא, זה כמו לרשום במכולת, מתוך מחשבה שיום אחד הילדה שלך תשלם את החשבון.

2. דלקים מאובנים עולים לנו יותר

במארס 2020 פירסם ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר ניתוח של כדאיות כלכלית משקית לגגות סולאריים. מהניתוח עולה כי:

עלות הייצור של החשמל מדלקים פוסיליים היא 46.93 אגורות לקוט”ש, אך לכך מתווספת עלות של זיהום אוויר בסך 41.37 אגורות לקוט”ש.

למעשה, המחיר הריאלי של חשמל מדלקים פוסיליים הוא  88.30 אגורות לקוט”ש.

בנוסף, המשרד להגנת הסביבה הוציא דוח נוסף, עם עלות נמוכה במקצת : 64 אגורות לקוט"ש.
בפועל, הציבור משלם עבור דלקים מאובנים רק 49.52 אגורות בכספו - ואת השאר הציבור משלם בבריאות. בימי האשפוז, משאפים לחולי אסטמה ומוות.

עכשיו בואו נבחן את האלטרנטיבה: אנרגיות מתחדשות.

2019 - תוצאת המכרז 14.4 אג' - ללא אגירה אבל עם הרבה "קנסות" שהמדינה הטילה על היזמים.

את המחיר האמיתי , בנטרול ה"קנסות" של המדינה, נכון ל-2019, ניתן לראות במכרז של אשלים (שכבר שילמו הכל בהקמת המתקן הישן ולא ניתן היה לגבות מהם שוב) - 8.68 אג'.

 

יולי 2020 - חשמל כולל אגירה - 19.9 אג'.*

סוף אוגוסט 2020 (במכרז בפורטוגל)- עלות אנרגיה מתחדשת - פחות מ- 4.5 אג' לקוט"ש (ללא אגירה)

מחיר האנרגיה הסולרית כל הזמן יורד.

סיכום :

אנרגיה מתחדשת - פי 2.5 יותר זולה מהשימוש בדלקים פוסיליים - וזה עוד לפני שחישבנו את המחיר "האמיתי" שאנו משלמים. כאשר מוסיפים את זיהום האוויר למשוואה ההפרש גדל ומגיע לפי 3.2!

בנוסף, מתוך המחיר הכללי של חשמל סטנדרטי, רק 40% משולמים על הייצור. 60% הנותרים משולמים על העברת החשמל ממקום למקום. חישוב פשוט קובע שאם היה אפשר לייצר חשמל באותו מקום שבו הוא גם נצרך - אפשר לחסוך 60% ממחירו.

החדשות הטובות: ניתן להפיק אנרגיה סולארית בכל מקום שבה היא נצרכת בלי לשנע אותה - על הגג, בחצר, אפילו על אדן החלון, ובמרבית העולם צופים שבעוד שנים ספורות בלבד הטכנולוגיות יאפשרו להרבה יותר בתים לנהל את החשמל שלהם באופן עצמאי.

מקור האנרגיה המתחדש העיקרי העומד לרשותה של ארצנו החמה ותכולת השמים הוא השמש. כיסוי של 8% בלבד משטחו של הנגב במערכות פוטו־וולטאיות — הממירות את קרינת השמש לחשמל — יכול לספק את כל צריכת החשמל של מדינת ישראל!

ממשלת ישראל חייבת להקצות משאבים למחקר ופיתוח של טכנולוגיות קלינטק "ירוקות".                    רק שיפורים טכנולוגיים משמעותיים, בתמיכת הממשלה, יאפשרו למדינה לתכנן ולבנות מערכת חשמל ארצית שתהיה בחלקה הגדול סולארית ונקייה.

2. דלקים מאובנים יגמרו - ומהר!

אוכלוסיית העולם גדלה פי 2.5 ב–50 השנה האחרונות, אבל צריכת האנרגיה עלתה פי 8.    מחקרים מראים שנותרו משאבי פחם רק ל–165 השנים הבאות, גז ל–65 שנה ודלק ל–40 שנה.    כך שהמשאבים האלו מגיעים עם תאריך תפוגה. ככל שיתמעטו סוגי הדלק השונים, הפקתם תהיה יקרה יותר וקשה יותר, ותביא לסכסוכי משאבים עקובים מדם.

3. ביטחון מדיני - במצב הנוכחי מספיקה התקפה ממוקדת על אסדות גז (למשל) כדי לגרום לאסון חמור ולשתק את המדינה. אנרגיה מתחדשת היא מבוזרת, ולכן קשה עד בלתי אפשרי להשבית אותה (היא גם לא מתפוצצת, אז אין סכנה כזו…)

השקעה באנרגיה מתחדשת משמעותה להשקיע במקור אנרגיה שלעולם לא ייגמר ושיכול להביא לכלכלה חסונה ולדיפלומטיה בינלאומית נקייה מאינטרסים משאביים – במילים אחרות, “ביטחון אנרגטי” ובריאותי.

*https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001335784

**https://www.pv-magazine.com/2020/08/27/portuguese-government-confirms-world-record-solar-price-of-0-01316-kwh/

bottom of page